Wednesday, January 2, 2013

JOHOR EK???



Ok...entry kali ni aku nak share pengalaman stay kat sebuah negeri di selatan tanah air yang diberi nama Johor Darul Ta'zim...Negeri


Peta Johor

Johor Darul Ta'zim ialah sebuah negeri di Malaysia yang terletak di selatan Semenanjung Malaysia. Negeri ini bersempadanan dengan negeri Melaka, Negeri Sembilan dan Pahang. Negeri Johor juga dikelilingi oleh kawasan perairan seperti Laut China Selatan di timur, Selat Tebrau di selatan serta Selat Melaka di bahagian barat.

Apa kena mengena ini Johor dengan aku? Mesti la sebab aku dah bermaustatin di selatan negeri ni selama lebih kurang 5 tahun 6 bulan di sebuah pekan yang dulu agak terpencil iaitu Gelang Patah. Tapi sekarang nama Gelang Patah ni dah makin terkenal sejak ada Wilayah Pembangunan Iskandar di Daerah Nusajaya. Korang mesti penah dengar Legoland kan??? Haa kat situ la Gelang Patah..Otak2 Gelang Patah?? Perhh..femes wei..tapi sekarang otak2 Kempas dah makin naik namanya..



Haa ni rupa otak2 Gelang Patah

Pembangunan di Johor ni memang cepat & pesat. Aku rasa kalau lagi 5 tahun aku g sana mesti pening dah jalan. Masa aku mula keja kat Johor tahun 2007 dulu, nak dibandingkan dengan tahun 2012 aku tinggalkan Johor, memang sangat2 berbeza terutamanya dari segi jalanraya.

Tarian zapin dan kuda kepang memang sinonim ngan Johor ni..Rugi jugak tak blaja tarian ni masa stay kat Johor dulu,tapi ada ja kawan2 yang blaja siap g masuk pertandingan lagi..sapa pandai zapin??? tolong angkat tangan...


Ni sample cara nak berzapin, korang try la kat depan PC sekarang k..


Kalau boring2 stay kat Johor,leh ja nak melangkahkan kaki ke negara seberang tapi make sure hampa ada buku merah dulu la yer,jap g x pasal2 kena NTL..apa tu NTL?? Not To Land...macam mana aku taw?? Haha routin aku laa mengNTL kan orang2 yang tak layak masuk ke Malaysia ni..

Eh..aku ni dah macam berat kat kawasan aku ja nih..ok2..apa lagi ya yang special kat negeri darul ta'zim ni. Dari segi protokol pon ada sedikit perbezaan jugak dari negeri lain.Kalau korang penah stay kat johor,macam biasa la kan pagi2 akan nyanyi lagu Negaraku ngan lagu negeri..tapi kat Johor lain skit sebab akan nyanyi lagu negeri dulu yang bertajuk "Bangsa Johor",lepas tu baru nyanyi lagu Negaraku. Kalau ada lagi negeri yang buat macam ni tolong share k.




MAKANAN

Dari segi makanan plak, pengaruh masakan dari indon memang ketara kat Johor di sebabkan banyak keturunan Acheh,Bugis,Jawa dan lain2 lagi yang dah berhijrah ke negeri ni sejak zaman dulu lagi. So kalau teringin nak makan bakso atau lontong, xpayah g indon, di Johor ni memang dah best!!! Satu lagi masakan orang Johor ni pedas2 belaka,mungkin aku bukan penggemar masakan pedas2..orang utara suka masakan yang berlemak macam gulai ikan..gulai=kari kalau di utara..tapi kalau order "gulai" kat Johor,benda lain la yang korang akan dapat..tu la salah satu keunikan makanan di Malaysia ni ya.


Lontong

Bakso

REKREASI

Kalau hujung minggu teringin nak g mandi2, tempatnya agak jauh2 di antara satu dengan lain sebab Johor kan besar, kalau korang drive dari JB nak keluar dari Johor ni guna highway, mahu dekat 2 jam baru la jumpa "Selamat datang ke Melaka". Luaskan Johor ni?? Ada beberapa tempat rekreasi yang leh korang g untuk mandi manda...

Gunung Pulai Waterfall

Taman rekreasi ni yang paling dekat dengan tempat aku tu tapi tak penah pegi pun. Maybe dekat sangat kot, kalau bley nak g tempat yang jauh sikit sebab dah bosan duduk kat area sendiri. Kat situ jugak ada kem kaizen yang selalu dijadikan kem motivasi untuk budak2 sekolah, jabatan kerajaan dan kursus2 yang lain.


Kota Tinggi Waterfall

Sebenarnya aku ada kampung kat Kota Tinggi daerah yang banyak sejarah ni. Kat sini la peristiwa Sultan Mahmud mangkat dijulang. Masih ada lagi makan Sultan Mahmud dan pembunuhnya Laksamana Bentan di Kota Tinggi..Berbalik pada waterfall di Kota Tinggi ni, kalau dari JB, amik masa lam sejam lebih nak sampai ke situ. Tapi sekarang dah cepat sikit sebab jalan 4 lorong dah siap dari Tebrau sampai la ke Kota Tinggi..so dah leh save masa. Nak masuk tempat ni agak telan duit jugak la..parking berbayar, nak masuk kena charge kira kepala plak tu..tapi skali skala tak jadi hal laa...


Gunung Ledang

Laluan ke Puncak Gunung Ledang

Pejabat pengurusan Gunung Ledang


Haa ni la tempat yang bolleh lari jauh dari daerah Gelang Patah dan JB, dah sepadan Melaka tempat ni..lepas mandi manda leh la g jejalan Melaka plak kan..nak ke tempat ni exit Tangkak kalau korang guna PLUS highway. Dari pekan Tangkak amik masa lam setengah jam..tempat ni leh dikatakan kerap jugak aku g..kali terakhir g camping..malam memang sejuk,hutan la katakan..haa baru aku teringat,masa camping tu sorang dari kawan aku kena sengat dengan lipan masa asyik nak bergambar...nasib baik tak terpelanting kena aku masa dia tepis lipan tu..kul 2 pagi g hospital Tangkak.


Haa ni la kawan aku yang kena sengat lipan,sorang lagi tengah picit nak kuar kan bisa..las2 g hospital sebab dia dah mula rasa kebas...















Haa tu ja kisah tempat2 rekreasi kat Johor...mungkin ada lagi yang aku tak penah dengar. Setakat ni dulu yang aku nak cerita pasal kisah aku sepanjang stay kat Johor ni...banyak lagi sebenarnya..untuk post lain plak ya...



No comments:

Post a Comment